torsdag 19 mars 2009

Vänstern är avundsjuk

Visst är det underbart med valfrihet? Det tycker i alla fall jag. Valfrihet är nog den frihet jag älskar mest! Valfrihet leder till variation och är baserat på mångfald, vilket i sin tur leder till konkurrens som säkrar kvalitén.

När jag slutade nian fick jag möjlighet att välja gymnasieskola. Jag kunde välja mellan den kommunala skolan i min hemkommun eller någon av frigymnasieskolorna med riksintag runt om i Sverige.

Vänstern vill ta den friheten ifrån mig, de tycker att alla skolor ska ägas offentligt och att skolpengssystemmet ska avskaffas! Fördelen med det här systemet är att man sätter press på alla skolor, både friskolor och kommunala att vara attraktiva för sina elever. Håller skolan inte måttet får den inga elever och kan inte fortsätta driva sin verksamhet. Detta är dock tyvärr inte helt sant eftersom de kommunala skolorna fortfarande har kommunen finansiellt i ryggen även om antalet elever minskar. Konkurrensen är alltså bäst mellan friskolor. Kanske kan det vara en av anledningarna till att resultatet bland eleverna på friskolorna är bättre? Vore det kanske en ide att inte ge alla gymnasieskolor riksintag, inte bara friskolor? Då skulle man sätta mer press på alla skolor att bli bättre. Dessutom, om jag har en flickvän i Göteborg, varför ska staten tvinga mig att gå på en skola i Strängnäs?

Ung Vänster hävdar bestämt att det inte finns några friskolor och hävdar istället att det heter privatskolor. Saxat från deras hemsida kan man läsa följande:

"I debatten kring privatskolor har begreppet friskolor lanserats. Begreppet är missvisande och Ung Vänster använder uteslutande begreppet privatskolor - det är nämligen just vad det rör sig om: privata utbildningar för enskilda individer."

Först, det finns inte några privatskolor i Sverige även om det skulle vara trevligt om det fanns. I Sverige finns det kommunala skolor, friskolor och friskolor med internat. Det man betalar för om man väljer att bo på internat är enbart för uppehället. Själva utbildningen är alltid kostnadsfri!

Vad är det egentligen som vänstern säger här? De vill INTE ha en individanpassad utbildning, de vill inte ha skolor där man tar hänsyn till varje individs unika förutsättningar och behov.

Vänstern vill hålla tillbaka människor som lyckas, de vill stöpa alla i samma form.

I MUF tror vi på varje indvivids möjlighet att lyckas, vi vill att alla ska få möjlighet att utnyttja sin fulla potential! Detta uppnår man inte med avundsjuka begränsningar av individens frihet.

/Fredrik

5 kommentarer:

Anonym sa...

Bra inlägg F, Står helt på din/MUFs sida i denna fråga. En sak jag undrar över dock; hur ser partiet på denna fråga?

Anonym sa...

Ooooh, har du en flickvän i Göteborg Fredrik? ;)

Anonym sa...

"Valfrihet leder till variation och är baserat på mångfald, vilket i sin tur leder till konkurrens som säkrar kvalitén."

Det här gillar jag och det är något som fler borde tänka på. Jag gillar inte när andra bestämmer vad jag ska göra, sen om det är vänster-/högerpolitiker, EU-parlamentariker eller någon i min vänkrets spelar mindre roll. "Jag är människa, människor är djur och djur är egoister." som en föreläsare sa för några dagar sedan.

Jag anser att alla har en åsikt som möjliggör till olika typer av val, människor ska tänka rationellt även om besluten förmodligen kan fattas snabbare om en gemensam ställning tas. Den gemensamma ställningen kan då enligt mig vara från ett politiskt program. Vi skulle kanske haft det som i Schweiz även om det är svårt i den här frågan...

MUF Strängnäs sa...

G: Tack! kul att du gillar den :) MUF och moderpartiet är eniga i frågan. Det som kan skilja lite är att vi i MUF ser lite flexiblare på kursvalen,vi vill att antalet poäng som man får välja själv utökas, att man får handplocka fler kurser själv helt enkelt. Dock eftersom vi ingår i en allians måste vissa kompromisser göras, FP vill "styra upp" vilket innebär meritpoäng etc..

M: Jag håller helt med dig, kul att du hittat hit också! Jag anser att beslut alltid ska fattas på lägsta nivå. Dock så är det vissa beslut som jag anser måste fattas på EU nivå, frågor om miljö och frihandel är några av dessa. Allt vad Jordbruksstöd och Regionalstöd heter är orättvis planekonomi och bör skrotas :)

/Fredrik

Anonym sa...

Låter som att en konverteringsmöjlighet finns här. jl nästa!? ;)