onsdag 18 mars 2009

När är man politiker?

Igår fick jag ett samtal från en elev som går på en skola som det var kampanj på under den nationella kampanjdagen. Min första reaktion blev, va?! vill hon använda sig av mina kunskaper som politiker. Jag är ingen politiker? Eller är jag det? När blir man en politiker eller är det något man väljer själv?

En sak som jag är säker på är att man inte väljer att man är politiker. En politiker är en förebild någon man kan se upp till, någon som engagerar sig för att förändra. Respekten och tilliten för en politiker ska växa fram. Inte tas med våld eller mutor. Där av kan olika personer ha olika uppfattning hur vida man är politiker eller inte.  

Jag är nog inte ensam inom detta ungdomsförbund att ställa dom här frågorna angående detta ämne utan att riktigt hitta svaren.

Eftersom att min åsikt är att en politiker är en förebild på flera plan, en person som vill förändra och påverka, en person som verkligen tror på det hon/han säger och står för.

Därför skulle jag vilja hävda att vi i MUF är politiker. Men det handlar inte om vad jag tycker utan det handlar om vad alla andra människor tycker. För personen som ringde mig var jag politiker nog att använda som källa i ett skolarbete. Något som jag blev mycket hedrad över då det är sådana som henne och hennes kamrater vi ska övertyga om våra ideal och värderingar. Då det är dom som ska tycka att vi är politiker, ledare och förebilder! 

/Gustav
 

5 kommentarer:

Anonym sa...

Sjukt bra skrivet Gustav! Kan inte annat än instämma:) "konstverket ska tolkas ur betraktarens öga"

Anonym sa...

Intressant ämne! Jag började fundera på om diktatorer anses vara politker. En diktator kan helt klart vara en förebild för (delar av) folket och dessutom definitivt tro på det han/hon säger.

För mig är det skillnad på att vara "politiker", det vill säga arbeta med politik och finnas med på valsedlar, och att vara "engagerad inom politiken" vilket för mig innebär att man har ett intresse av att göra världen lite bättre genom att informera andra om vad man själv tycker är rätt. Detta görs enklast genom arbete/engagemang/intresse i ett politiskt parti.

Vem av dessa två du, jag och alla andra är vet jag inte och jag anser itne heller att det spelar någon roll - så länge man tror på det man säger/gör och kan argumentera för det. Det är för mig politik och det är någonstans i definitionen av politik vi hamnar om vi ska reda ut begreppet "politiker".

MUF Strängnäs sa...

Min åsikt är att diktatorer inte är politiker. Då dom inte är demokratiska. Politik handlar om demokrati man kan inte vara en diktator samtidigt som man är en demokrat.

/Gustav

Anonym sa...

Okej, då är det något som också borde ingå i "politiker"? Fast jag kan tänka mig att olika personer och framförallt olika politiker har olika uppfattningar om vad demokrati egentligen är. Att tysta ned Sverigedemokraterna till exempel? (Nej, jag stödjer inte på något sätt SD)

MUF Strängnäs sa...

Det är aldrig rätt att tysta någon om vad dom har för åsikter. (odemokratiskt) Snarare tvärt om bjud gärna in till debatt och möt deras okunnighet med bra argument!

/Gustav