torsdag 26 mars 2009

HURRAAAA!!!!

Idag är dagen för alla pendlare! Idag är dagen för våra plånböcker. Idag är dagen då punktlighet kommer att bli en självklarhet. Idag är dagen då ännu ett statligt monopol ska bort!

Idag kan vi läsa på dn.se (läs hela artikeln HÄR!) att infrastrukturministern Åsa Torstensson (C) lagt fram en proposition till riksdagen om att järnvägsmonopolet ska vara helt avskaffat till hösten 2010. SJ kontrollerar idag all Sveriges persontrafik på järnvägen. Detta har lett till skyhöga biljettpriser, opålitliga tidtabeller och service under all kritik. Genom att öppna upp marknaden kommer vi få hårdare konkurrens (eller i detta fall, konkurrens över huvud taget!). Det kommer finnas fler avgångar, billigare biljettpriser, servicen kommer att bli bättre och punktligheten allt viktigare. Det kommer blir mer attraktivt för oss resenärer att färdas med tåget!

Oppositionen är självklart emot detta. De tycker att staten ska fortsätta att ha kontroll vart och när du ska resa. Med dagens priser är det svårt för en familj med låg inkomst att på ett smidigt sätt ta sig från till exempel Stockholm till Malmö. Det kostar extremt mycket pengar, vilket gör att det är mer lockande ta bussen, bilen eller i värsta fall flyget. Är det jämlikt och rättvist?

Dessutom kommer detta öppna upp för att ha fler tåg för nattrafik. Idag går sista tåget runt 22-23 på kvällen. Detta gör det omöjligt för mig som bor i Mariefred att ha ett gäng vänner på middag eller filmtittande, eftersom vi måste avbryta tidigt för att man ska kunna ta sig hem. Det gör även att jag blir begränsad att åka iväg på vänners tillställningar. Antingen måste jag hitta boende, eller tvinga mina föräldrar att komma och hämta mig.

Jag ser fram emot denna förändring, och det är verkligen på tiden! SJ har varit ensamt på spåret betydligt för länge!
/Ebba Enberger, MUF Strängnäs.


Källa: dn.se (26/3-09)

1 kommentar:

Magnus sa...

Bäst att rycka lite i nödbromsen för att sakta in loket här tror jag.

Visst låter det jättebra med billigare och fler avgångar men tänk också på att rusningstrafiken inte helt otänkbart kommer kosta mer än den gör just nu. Det skulle kunna innebära att färre har råd att pendla med tåg och argument om miljöaspekten tappar lite kraft.

Dessutom tas flyget upp som jämförelse och jag måste säga att det går ju inte jättebra för en del flygbolag och vilka drabbas då? Jo, vi: Resenärerna! (Vill inte nämna några namn för jag vill inte förstöra för SAS)

Sen undrar jag hur förseningar skulle påverka olika bolag? Säg att Bolag A får en försening (inte speciellt otänkbart, eller?) - då påverkas ju Bolag B, C, D också och deras rykten som "punktliga" försvinner varpå värdet i deras varumärken faller (=inte bra).

Nja, helt övertygad är jag inte än - men jag kan bli och ser fram emot att se hur järnvägsnätet kan tänkas fungera i framtiden.

Mvh
Magnus